Izobraževalno srečanje Varnost starejših
Povedal je, da je število oseb, ki so žrtve določenih vrst kriminala, kot je npr. kraja torbic, s starostjo narašča. Pri preprečevanju le-tega ima pomembno vlogo osveščanje in slišali smo kar nekaj praktičnih nasvetov za večjo varnost. Med drugim: kako prepoznati storilce, kakšni so njihovi najpogostejši vzorci vedenja, kako se zavarovati pred kriminalom, kaj storiti, če ste sami žrtev in kaj lahko storijo svojci žrtev.
Razložil nam je najpogostejši načini ravnanja storilcev in zvijače, ki imajo namen od žrtve zvabiti denar. To se dogaja na domovih, v javnih prostorih (npr. na ulicah in v trgovinah) ali med vožnjo na sredstvih javnega prevoza. Storilci, ki želijo priti v stanovanje, poskušajo žrtev z različnimi načini pripraviti do tega, da bi jih spustila v svoj dom. Prevaranti pozvonijo pri vratih žrtve in jo prosijo za pomoč ali uslugo: prosijo jo za papir in svinčnik, da bi lahko pustili sporočilo za
soseda, ki ga ni doma; starši z majhnim otrokom prosijo, če smejo uporabiti WC; moški zaprosi za kozarec vode, ker mu je na stopnišču postalo slabo, ali vas vljudno prosi, če sme uporabiti telefon, ker se mu je zgodila nesreča.
Pogoste so tudi kraje na ulicah. Tat zaigra naključno srečanje z žrtvijo in poskuša odvrniti njeno pozornost. Taka je npr. prevara z menjavo denarja. Prevarant nagovori starejšo osebo, če bi mu zamenjala denar, ker npr. potrebuje drobiž za telefon ali za parkirni avtomat ali pa prosi za denar za avtobusni prevoz. Prav tako nam je svetoval veliko previdnost pri prodaji na domu. Prevaranti kupce pogosto presenetijo, ti kupujejo, ker nimajo možnosti primerjave cen, nasedajo zagotovilom
prodajalca ali se ga hočejo na hitro znebiti. Takšne nakupe nato pogosto obžalujejo.
Storilci so pogosto elegantno oblečeni, vljudni in imajo samozavesten nastop. Zato jih je težko prepoznati in g. Birsa nam je povedal, da jih je lažje prepoznati po opozorilnih znakih. Če npr. neznana oseba pozvoni pri vratih, je treba biti previden. Zlasti v primerih, če se obrtnik ali uradna oseba pojavita nenapovedano, če vas neznanec prosi za pomoč, ne da bi lahko ugotovili, zakaj hoče prav vas, če vam nekdo pred vrati ponuja izdelke, ne da bi bili za to dogovorjeni (še zlasti, če sta
prodajalca v paru). Pri nagradah je treba paziti na primere, ko ste nekaj zadeli, četudi niste sodelovali v nobeni nagradni igri ali se pričakuje, da morate storiti nekaj, da boste prejeli nagrado (npr. klic na določeno telefonsko številko), ali če nagrado podeljuje podjetje, ki ima sedež v tujini ali ima naveden le pošti predal ipd.
Neznancev ne presojajte po prvem vtisu; za osebo, ki deluje resno, še ne pomeni, da ima tudi resne namene. Ne bodite za vsako ceno vljudni. Če sem vam nekdo zdi sumljiv, ga odločno zavrnite in končajte pogovor. V primeru, da je ta oseba preveč vsiljiva in se je ne morete sami otresti, pokličite policijo.
V primeru, da je do prevare že prišlo, je treba čim hitreje ukrepati. Če so vam ukradli bančno kartico, takoj pokličite banko. Če sumite, da je prišlo do določenega kaznivega dejanja, pokličite policijo in ga prijavite: čim hitreje boste to storili, večja je možnost, da storilca odkrijejo. Ne sramujte se, da ste nasedli prevari in naj vas to ne odvrne od tega, da bi jo prijavili. Z molkom spravljate v nevarnost tudi druge, da bodo postali žrtev prevaranta.